دژاوو یا آشناپنداری چیست؟ انواع آشناپنداری و دلایل علمی آن

مقالات
۱۲ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی داشنامه متافیزیک علی لند. امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله میخواهم شما را با پدیده ای به نام آشناپنداری یا همان دژاوو (در برخی مواقع دژووا) اشنا کنم و در نهایت تیر خلاصی بزنم بر باورهای اشتباه در این باره و همچنین شما را با روش های سو استفاده های متافیزیک دان نماها از این پدیده (آشنا پنداری) آشنا کنم. از شما دعوت میکنم این مقاله را نیز مانند سایر مقالاتم تا انتها خوانده و در صورت تمایل نظر خود را نیز در این باره در بخش کامنت ها در انتهای این مقاله بنویسید. با علی لند همراه باشید…

بیشتر بخوانید:
تفاوت بین تله پاتی و ذهن خوانی – این دو را باهم قاطی نکنید!

دوستان راستش را بخواهید افراد زیادی به من مراجعه میکنند و به من از تجربیات عجیب و غریبشان میگویند. اکثر این افراد به من میگویند بعضا در موقعیاتی قرار میگیرند که حس میکنند یک اتفاق دو بار برایشان افتاده است! به طوری که حس میکنند صحنه ای یا چیزی رایشان آشنا بوده و قبلا نیز برایشان اتفاق افتاده است ولی دقیق نمیدانند کی! من همواره دلیل علمی این پدیده را برای این عزیزان توضیح داده ام ولی متاسفانه آنقدر باورهای اشتباه در این باره زیاد هستند که تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسم تا افراد زیادی از این مقاله استفاده ببرند. راستش را بخواهید باید بگویم متاسفانه اکثر کسانی که با پدیده آشناپنداری یا همان پدیده دژاوو مواجه میشوند حتی در صورتی که برایشان دلیل علمی این موضوع را نیز بیاوریم باز ذهنشان به سوی مسایل ماورایی میرود! 😥 از شما میخواهم این مقاله را به دقت بخوانید و بدانید که دلیل اصلی این پدیده کاملا علمی چیست و در نهایت پی ببرید که این پدیده کاملا دلیل علمی داشته و هیچ گونه مسایل ماورایی ای در پشت این جریان نیست!

بیشتر بخوانید:
الهام از آینده توسط متافیزیک – پیشگویی با متافیزیک

آشناپنداری یا دژاوو چیست؟

آشناپنداری در حقیقت حالتی از ذهن انسان است که شخص حس میکند چیزی یا اتفاقی و یا مکانی برای او تکراری بوده و قبلا نیز همانند همین اتفاق برای او افتاده است و یا اینکه مثلا مکانی که در آن قرار دارد برای او آشنا بوده و حس میکند که قبلا نیز در آن مکان حضور داشته است! به عبارتی در این پدیده شخص احساس میکند صحنه ای که با آن مواجه شده است را قبلا نیز تجربه کرده و با آن مواجه شده بوده است! در این حالت اولین چیزی که ذهن شخص به آن معطوف میشود این است که او قبلا این صحنه را دیده است پس سفری در زمان رخ داده است! و یا در برخی موارد شخص میگوید من در زندگی قبلی ام اینجا بوده ام! دوستان اگر شما نیز چنین فکر میکنید در رابطه با این مساله باید بگویم کاملا در اشتباه هستید و این تنها یک پدیده علمی بوده و دلیل آن کاملا برمیگردد به مغز شما…! در ادامه میخواهم برایتان به صورت کامل دلیل این پدیده را توضیح بدهم.

بیشتر بخوانید:
مانترا چیست؟ انواع مانتراها با توجه به سن شما

دلایل آشناپنداری یا دژاوو:

دوستان دلایل زیادی برای پدیده آشنا پنداری وجود دارد که درحال حاضر معتبرترین این دلایل, دلایل ذکر شده در زیر میباشند. به نقل قول زیر از سایت ویکی پدیا توجه کنید:

۱: یکی از فرضیه‌ها در این است که هنگام انتقال اطلاعات از سمتی از مغز به سمت دیگر برای درک آن‌ها، تأخیر بسیار کوتاهی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود آن سمت مغز دو بار اطلاعات را دریافت کند و فرد حس می‌کند اتفاقی دو بار رخ داده‌است.

۲: شباهت بین محیط‌ها نیز ممکن است علت وقوع آشناپنداری باشد. ممکن است محیطی که به آن وارد می‌شویم، شامل ویژگی‌های مشابهی نسبت به محیط پیشین باشد و آن را در ذهنمان تداعی کند. این نظریه در سال ۲۰۰۹ مورد آزمایش نیز قرار گرفت که شامل دو عکس می‌شد که شباهت موضوعی نداشتند اما به طرز مشابهی گرفته شده بودند. داوطلبان پس از دیدن دو عکس احساس آشناپنداری می‌کردند.

(منبع: ویکی پدیا)

بیشتر بخوانید:
سنگ های انرژی بخش و خواص آنها – آیا سنگ ها دارای انرژی هستند؟

در صورتی که بخواهیم نقل قول های ذکر شده در بالا را به زبان خودمانی بیان کنیم چنین میشود که:

  1. برای مورد اول باید بگویم وقتی دو نیم کره چپ و راست مغذ با فاصله زمانی متوجه چیزی بشوند این موجب میشود که مغز شما یک چیز را دو بار تجربه کند! از آنجا که فاصله تاخیر زمانی کاملا نامشخص است از این رو مغز دچار سردرگمی شده و قادر نخواهد بود که تخمیم بزند این دو تجربه از یک چیز در چه فاصله ای از زمان رخ داده است. از این رو شما فکر خواهید کرد که این اتفاق قبلا نیز برای شما افتاده است و شما این تجربه را قبلا نیز داشته اید ولی کی؟ نامشخص است!
  2. در رابطه با نقل قول دوم نیز باید چنین بگویم که فرض کنید شما در طول زندگی خود تجربیات زیادی از مکان ها, عبارات, سخن ها, صحنه ها و شرایط مختلفی داشته اید و تجربه شان کرده اید. حال ذهن شما تمامی این وقایع را به صورت داده های منظم در ذهن شما انبار کرده است. حال فرض کنید که شما مجددا با یک اتفاق مشابه تجربیاتی که در ذهن شما انبار شده است مواجه میشوید, در این حالت بعضا مشکلات ذهنی ای پیش می آید و بنابر این ذهن قادر به تفکیک وقایع نبوده و یک اتفاق مشابه اتفاق فعلی ای که برایتان افتاده است را تحت عنوان خاطره ای تکراری برایتان نمایان میکند و درنتیه شما احساس میکنید این اتفاق قبلا نیز برای شما افتاده است!

بیشتر بخوانید:
قانون کارما چیست؟ حقایقی که در هیچ کجا نخوانده اید!

البته یک دلیل سوم نیز در این میان در رابطه با آشنا پنداری وجود دارد که بر اساس آن آشناپنداری به دلیل اختلال و اشتباه در حافظه رخ نمیدهد! به دلیل اینکه این مورد دارای ابهامات زیادی است و کاملا تایید شده نمیباشد در این رابطه تنها به نقل قول زیر از سایت ویکی پدیا اشاره میکنیم:

آکیرا اوکانر در یک آزمایش با گفتن یک سری از کلمات مشابه مثل تخت، بالش و رؤیا به داوطلبان سعی کرد تا حس دژاوو را در آنان برانگیزد ولی کلمه خواب را به آنان نگفت. پس از شنیدن کلمات از داوطلبان آزمایشی گرفته شد که نشان می‌داد داوطلبان فکر می‌کنند کلمه خواب را هم شنیده‌اند که این یک خاطره کاذب است و حس آشناپنداری برای داوطلبان اتفاق افتاد. پس از گرفتن ام آر آی از مغز افراد مشخص شد که ناحیه جلوی مغز که به تصمیم‌گیری مربوط است، فعال است. اوکانر بر این باور است که قسمت‌های جلوی مغز خاطرات را بررسی می‌کنند تا از صحت آنان اطمینان حاصل کنند و در صورت تردید سیگنال می‌فرستند.

(منبع: ویکی پدیا)

بیشتر بخوانید:
پرانایاما چیست؟ تمرینات تنفسی پرانایاما (پرانایام)

انواع آشناپنداری یا دژاوو:

در کل آشنا پنداری به سه شکل میباشد:

  1. آشناپنداری دیداری:
    در این حالت شخص صحنه ای برایش آشنا است و فکر میکند قبلا آن صحنه را دیده است.
  2. آشنا پنداری شنیداری یا همان شنیدار پنداری:
    در این حالت شخص چیزی را که میشنود (مثلا جمله یا شعر و یا یک قطعه آهنگ و ترانه) را احساس میکند قبلا نیز شنیده است.
  3. آشنا پنداری تجربی:
    در این حالت شخص تجربه ای که از اتفاق و یا چیزی دارد را احساس میکند قبلا نیز داشته است.

بیشتر بخوانید:
خرافاتی کیست؟ تاثیر خرافات بر زندگی انسان

باورهای اشتباه در رابطه با آشناپنداری:

دوستان متاسفانه باورهای اشتباه زیاد و رایجی در رابطه با پدیده آشناپنداری وجود دارد که این باورهای خرافی متاسفانه چنان به ذهن افراد نفوذ کرده است که با هیچ چیزی نمیتوان این باورهای اشتباه را از این افراد جدا کرد! در زیر نمونه هایی از این باورهای اشتباه در رابطه با آشنا پنداری را برایتان آورده ام. توجه داشته باشید که اینها تنها گوشه ای از بورهای اشتباه در رابطه با پدیده علمی آشناپنداری هستند:

  • من طی الارض کرده ام! (همان تله پورت) و از طریق تله پورت توانسته ام قبلا نیز در اینجا قرار بگیرم! ( چه ربطی داشت؟!!! 😐 )
  • تداخل زمانی رخ داده است و بعدهای زمانی باهم قاطی شده است! 😐
  • من در جهان های موازی به صورت هم زمان قرار گرفته ام! 😯
  • اجنه در من وجود دارد و این آشنا آمدن فلان مکان به دلیل این است که اجنه نیز درون من درحال تجربه این اتفاق است! 😛
  • و…

بیشتر بخوانید:
خرافاتی کیست؟ تاثیر خرافات بر زندگی انسان

دوستان میبینید که متاسفانه باورهای اشتباه در رابطه با هر چیزی همواره وجود دارند و دلیل آن سواد بسیار پایین عده ای است که بر این باورهای اشتباه تاکید دارند!

کلاهبرداری های صورت گرفته با استفاده از پدیده آشناپنداری یا دژاوو:

ما همواره متافیزیک دان نماهای کاسه به دستی را میبینیم که خود را به هر دری میزنند تا اندکی پول صدقه بگیرند! این افراد با علم بر اینکه هرچه میگویند مزخرفات است, این مزخرفات را برای افراد ساده لوح چنان بازگو میکنند که گویی حقیقت است! لازم به ذکر است که این افراد به ظاهر متافیزیک دان افرادی با سطح سواد بسیار بسیار پایین یوده که در برخی موارد برای خود مدارک دانشگاهی جعلی در رابطه با متافیزیک تهیه میکنند! (بخوانید جعل میکنند!) این افراد در مواجهه با شما چنان ژست روشنفکری و فکوری و ادب و احترامی میگیرند که در همان نگاه اول چنان مخی از شما میزنند که تا سالها متوجه نخواهید شد که چه کلاه گشادی سرتان رفته است!

بیشتر بخوانید:
نظریه پدیده دوگانگی – توسط علی بیک میرزایی

کلاهبرداران متافیزیک پدیده آشناپنداری یا دژاوو را به تداخلات فضا مکانی ناشی از نیروهای کیهانی و همچین مزخرفاتی ربط میدهند و با بازی با کلمات و احترام زیادی که به هنگام صحبت کردن با شما برایتان میگذارند چنان مختان را تیلیت میکنند که شا کاملا با قطعیت به این باور میرسید که این اشخصا راست میگویند! وقتی در دام این افراد افتادید بدون آنکه بدانید چی به چی است مدتها میگذرد… در نهایت وقتی به خودتان خواهید آمد که دیگر دیر شده است و میلیونها تومان به جیب این شیادها ریخته اید! من بارها و بارها متافیزیک دان نماهایی را دیده ام که پس از گرفتن پول از مشتریان خود, پشت سر مشتریانشان شروع به خندیدن کرده و آنان را با عباراتی همچون “احمق الاغ!” خطاب میکنند! تازه این مودبانه ترین موردشان است که برایتان گفتم! (قسم میخورم راست میگویم!)

بیشتر بخوانید:
نظریه بازه حقیقت (توسط علی بیک میرزایی)

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + 10 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: