تفاوت بین ذهن و هشیاری چیست؟

مقالات
۴ دیدگاه

مدام حواسم پرت می شود! نمیتوانم تمرکز کنم! انگار اصلا در این عالم نیستم! و… اینها جملاتیست که ممکن است زیاد از دیگران بشنوید و یا خودتان را با این جملات سرزنش کرده باشید. اما واقعا چرا نمیتوانیم تمرکز کنیم؟چرا حواسمان پرت میشود؟ پاسخ در رابطه بین ذهن و هشیاری است و من (الهه ربانی) قصد دارم با یک مثال این رابطه را برایتان توضیح دهم.

بیشتر بخوانید:
روش های دور کردن جن و شیاطین از خود

به خانه خود نگاه کنید, این خانه دارای اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، اتاق پذیرایی و… می باشد. شما نیز در این خانه زندگی می کنید. ذهن دقیقا همان خانه ای است که در آن زندگی می کنید و بخش های مختلف این خانه مانند بخش های مختلف ذهن هستند و شما دقیقا هشیاری هستید که در این خانه جابجا می شوید و به بخش های مختلف آن میروید. آیا خانه جابجا میشود؟ خیر! خانه در جای خود ثابت است و این شما هستید که در بخش های مختلف خانه جابجا می شوید. ذهن هم ثابت است و پراکنده نمی شود. این هوشیاری است که در ذهن حرکت می کند. در همین لحظه که درحال مطالعه این مقاله هستید، هشیاری شما روی این مقاله متمرکز است اما هر لحظه ممکن است به سمت کارهای عقب افتاده تان برود و یا یک صدای بلند مثل صدای جیغ، دعوا یا… می تواند هشیاری شما را به سمت خود بکشاند.

بیشتر بخوانید:
شش تکنیک کاربردی برای رسیدن به آرامش کامل

مراقب باشید که به چه چیزهایی توجه می کنید!

هنگامی که در آشپزخانه هستید فقط از اوضاع و احوال آشپزخانه باخبرید و نمی دانید در اتاق خواب چه میگذرد. هنگامی که هشیاری شما در ناحیه شادی قرار دارد نمی داند در ناحیه خشم چه میگذرد چون هوشیاری شماست که تعیین می کند از چه حالتی در لحظه آگاه باشید.

آیا می توان همزمان به همه نواحی ذهن آگاه بود؟

فرض کنید این خانه سقف ندارد و فقط دورتادور آن با دیوارهایی احاطه شدهاست. اگر بر بالای یک بلندی بایستید می توانید کل خانه با همه بخش های آن را بطور همزمان مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:
چگونه خودمان را بدبخت کنیم؟! انکار حقایق

بلندای ذهن ما چیست؟

هشیاری ما در هر لحظه روی چیزی متمرکز و نسبت به آن اگاه است و منجر به تجربیات احساسی مختلف در ما می شود. خوشحالیم، نگرانیم، کلافه ایم، خندانیم و… اما اگر لحظه ای سعی کنیم هیچ حسی نداشته باشیم چه می شود؟ احتمالا برایتان خیلی عجیب است که چرا نباید هیچ حسی داشته باشیم؟حتی ممکن است تابحال همچین چیزی را تجربه نکرده باشید اما بلندی ذهن ما همین حالت خنثی می باشد چرا که اگر بخواهیم خوشحال باشیم یا ناراحت باز هم در ناحیه خاصی از ذهن قرار میگیریم و نمیتوانیم به دیگر بخش ها احاطه داشته باشیم. این به این معنا نیست که همه چیز را بکام خود تلخ کنید و به همه چیز خنثی باشید. این کار فقط درک جدیدی از خود به شما می دهد که بدانید حقیقت وجودتان چیست. همین حالا برای چند ثانیه هرچیزی که ذهنتان را مشغول کرده است را کنار بگذارید و سعی کنید احساس خاصی نداشته باشید و ذهنتان خالی باشد (میدانم دشوار است اما امتحان کنید).

بیشتر بخوانید:
تله کینزی چیست؟ اسرار پنهان حرکت اشیا با قدرت ذهن

هشیاری می تواند همه جا باشد و در عین حال هیچ کجا نباشد.

اگر در شهر خود بر بالای یک بلندی بایستید،کل شهر زیر پای شماست و شما به کل شهر احاطه دارید اما آیا شما در گوشه گوشه های شهر حضور فیزیکی دارید؟؟؟!!! گمانم این بهترین مثال برای توضیح جمله بالا بود و از شما میخواهم بیشتر به این جمله فکر کنید.

سخن پایانی:

درک ساز و کار ذهن منجر به درک جدیدی از خود می شود و تاثیر خود را در زندگی فیزیکی شما نیز می گذارد. هر زمان خواستید واکنشی نشان دهید، در نظر داشته باشید این شما هستید که انتخاب می کنید هشیاری تان در چه ناحیه ای قرار بگیرد و چه احساسی داشته باشید.

شاد و آرام باشید❤

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 1 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: