جهل و خرافات چیست – راههای مقابله با خرافات

مقالات
۴ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله می خواهم به شما دوستان و عزیزان در رابطه با جهل و خرافات نکات مفیدی را ارائه کرده و سپس به بررسی این خوره جهانی پرداخته و بعد برای شما راهکارهای مفیدی را در راستای مقابله با جهل و خرافات ارائه کنم. از شما دعوت می‌کنم مرا تا انتهای این مقاله همراهی کرده و در نهایت بدون تعصب در صورت لزوم نظر خود را در بخش کامنت ها در زیر این مقاله بنویسید.

بیشتر بخوانید:
چگونه در دام خرافات نیفتیم؟! عوامل رواج خرافات

جهل و خرافات چیست؟

در رابطه با این سوال که جهل و خرافات چیست ابتدا می خواهم به شما خرافات را تعبیر کرده و سپس در ادامه جهل او را نیز برای تان توضیح بدهم. منظور از خرافات این است که چیزی وجود و حقیقت نداشته به عبارتی بهتر است بگویم چیزی وجود خارجی نداشته ولی باور قلبی توسط عده ای و یا حتی یک شخص این باشد که این چیز وجود دارد. به عبارتی در صورتی که باور قلبی به وجود چیزی که وجود ندارد قطعی باشد در این صورت ما می گوییم فلان شخص خرافاتی است بدین معنی که باور آن شخص خرافات بوده و خود آن شخص خرافاتی می باشد.

بیشتر بخوانید:
ریشه خرافات چیست؟ حقایق شگفت انگیز در رابطه با خرافات

حال در این میان باید بدانیم که جهل چیست؟ در حقیقت جهل تعبیر و مفهوم طولانی ای دارد ولی در صورتی که بخواهم به صورت خلاصه وار برایتان جهل را تشریح کنم می‌بایست به شما بگویم که جهل عبارت است از این که به عنوان مثال شخصی، خرافاتی را عمیقاً و قلبا باور دارد و ما می آییم برای آن شخص با دلیل و منطق و مدارک و اثبات علمی ثابت می‌کنیم که آن چیز وجود ندارد و خرافات است و در این میان آن شخص از روی تعصبی که بر روی خرافاتی که باورش دارد دارد این موضوع را قبول نکرده و همچنان بر وجود داشتن چیزی که وجود ندارد اصرار می ورزد. در این حالت است که می گوییم آن شخص یک جاهل است. به عبارتی جهل به معنی اصرار و پافشاری بر روی چیزی است که وجود ندارد و عدم وجود آن چیز محرز می باشد.

بیشتر بخوانید:
ایرادات و خرافات مضحک وارده بر متافیزیک

ریشه جهل و خرافات چیست؟

در رابطه با این موضوع که ریشه جهل و خرافات چیست باید بگویم که جهل و خرافات ریشه در زمانی دارد که گویش و تفکر توسط انسان به حد تکامل رسید. منظور از حرکت کامل این است که شخصی یاد گرفت چگونه فکر کند و چگونه تفکرات و نیازهای خود را در قالب عبارات و گفتار بیان کند. از آنجا که من همواره سعی دارم به صورت مختصر و مفید سخن بگویم باید خود را سه بار بگویم که انسان با تکامل بیشتر و درک بیشتر در رابطه با محیط پیرامون خود پیج کاربرد های مختلف آیتم های مختلف در جهان برد ولی در این میان از آنجا که نتوانست برای بعضی موارد علمی دلیل علمی پیدا کند و یا بهتر است بگویم درک علمی و سواد کافی در این باره نداشت تصمیم گرفت این موارد را که ریشه کاملاً علمی دارند به موارد ماورایی یا بهتر است بگویم خرافات ربط دهد و بدین ترتیب بود که اولین خرافات جریان خود را در مسیر زندگی بشریت شروع کرد.

بیشتر بخوانید:
خرافاتی کیست؟ تاثیر خرافات بر زندگی انسان

بدین ترتیب بود که به عنوان مثال در زمان های گذشته وقتی شخصی بیمار می شد آن را به نفوذ اجنه در بدن آن شخص رد می دادند و یا مثلاً وقتی کسی بد بیاری می آورد میگفتند موکلی به سوی تو فرستاده اند که زندگی را به کامتان تلخ کند! بدین ترتیب این خرافات دهان به دهان پیچید و به مرور تبدیل به یک اپیدمی شد. با اپیدمی شدن خرافات و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر جهل و خرافات در بین مردم به حد اعلای خود رسید. به طوری که جهل و خرافات با هم ادغام شدند و در این جا منظور از جهل این است که برخی با وجود مشاهده دلایل علمی مبنی بر بروز برخی وقایع همچنان دلیل علمی را رد کرده و آن را به موارد خرافی ربط میدهند. بهترین سال برای این موضوع یکی از مراجعین من بود که بیماری پسرش را به وجود اجنه در بدن او ربط داده بود!

بیشتر بخوانید:
تلقین چیست؟ نقش تلقین در عملکرد حواس پنج گانه

علت و دلایل تشدید جهل و خرافات و رواج آن میان مردم چیست؟

در رابطه با دلیل تشدید جهل و خرافات و رواج خرافات میان مردم باید بگویم عواملی همچون تقلید و وراثت نقش بسزایی در ترویج خرافات و جهل میان مردم ایفا می کنند. در رابطه با نقش وراثت منظور این است که به عنوان مثال شخصی بالدین خرافاتی دارد و خرافات از والدین او با توجه به عملکرد اشتباهشان در تربیت فرزندشان به فرزندشان سرایت می کند. در رابطه با ترویج به راستی خرافات و حتی دوستان و اطرافیان نیز نقش موثری دارند. هل در رابطه با نقش تقدیر در ترویج خرافات می بایست بگویم که انسان همواره پیرو جمع می باشد حال تصور کنید که خرافاتی به صورت وراثتی در بین عده زیادی از افراد پخش شده است و حال حتی افرادی که خرافاتی نیستند نیز با دیدن صبح حرکت گام به سوی موضوعی خرافاتی از آنجا که نظر اکثریت را در رابطه با آن خرافات مبنی بر حقیقت می دانند شروع به تقلید کرده و مسیر عموم خرافاتی ها را در پی می گیرند و بدین ترتیب خرافات تبدیل به یک اپیدمی وحشتناک می شود.

بیشتر بخوانید:
آیا جن زدگی و تسخیر انسان توسط جن حقیقت دارد؟

راه های مقابله با جهل و خرافات:

در خصوص راههای مقابله با جهل و خرافات من تنها می خواهم یک راهکار بسیار مفید اشاره کنم که در صورتی که شما از این راهکار پیروی کنید قطعاً و خرافات را کنار گذاشته و به هر شخص عادی و نه خرافاتی بدل خواهید شد. بهترین راه مقابله با جهل و خرافات افزایش منطق و سواد علمی و مطالعه و همچنین افزایش درک انتزاعی می باشد. در صورتی که شما من و اساس باورهای خود قرار دهید و از طرفی درک انتزاعی خود را بالا ببرید و همگام با این دو مورد مطالعه و سواد علمی خود را بالا ببرید اصل و خاصیت موارد متنوع که تبدیل به خرافات شدند خواهید برد. به عنوان مثال اگر بخواهیم از یک طلسم مثال بیاوریم وقتی شما یک تکه گوشت و یا آهن و یا هر چیزی را تحت عنوان یک طلسم دیدید کافیست کمی منطقی به موضوع نگاه کنید و با خود بگویید آخر یک تکه گوشت یا آهن چه قدرت ماورایی ای می تواند داشته باشد؟! و یا مثلاً شخصی ادعا می‌کند با قدرت ذهن می‌تواند یک چراغ را روشن کند در صورتی که شما علم بر شرایط لازم جهت روشن شدن یک لامپ داشته باشید خواهید دانست که چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد و یا مثلا وقتی شخصی ادعا کند که با قدرت ذهن فروش میز و صندلی جا به جا می‌کند شما در صورتی که درک انتزاعی خود را بالا ببرید و به این مهم پی ببرید که یک عامل فیزیکی تابع قوانین فیزیک می باشد و به عبارتی حرکت آن منوط به عاملی است که نیروی فیزیکی بر آن وارد دارد می تواند حرکت کند و بدین ترتیب خواهید فهمید که شخصی که چنین ادعایی را دارد یک کلاهبردار بسیار کم سواد می باشد.

بیشتر بخوانید:
آینه بینی چیست؟ همه چیز درباره آینه بینی

سخن پایانی:

در پایان باید بگویم که جهل و خرافات هرگز ریشه‌کن نخواهند شد مگر آنکه عموم افراد شرایط مندرج در بالا جهت مقابله با جهل و خرافات را رعایت کنند در غیر این صورت حتی با وجود یک شخص خرافاتی می تواند همانند قارچ تکثیر پیدا کرده و تبدیل به یک اپیدمی ننگین برای یک جامعه گردد.

بیشتر بخوانید:
موکل چیست؟ آیا موکل حقیقت دارد؟ بررسی انواع موکل ها

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 5 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: