ضمیر ناخودآگاه چیست؟ تکتیک های تسلط بر ضمیر ناخودآگاه

مقالات
۱۴ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله میخواهم به شما دوستان و عزیزان در رابطه با ضمیر ناخودآگاه و همچنین تکنیک های کنترل ضمیر ناخودآگاه مطالب مفیدی را ارائه کنم که امیدوارم مورد پسندتان واقع شوند. در پایان نیز بسیار خوشحال میشوم که نظر خود را در بخش کامنت های مربوط به این مقاله بیان کنید و با نظرات خود به ما قوت قلب بدهید. با علی لند همراه باشید…

بیشتر بخوانید:
آیا همه چیز از قبل تعیین شده است؟ بررسی قضا و قدر از بعد متافیزیک

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

ذهن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه در واقع همان احساسات و افکار میباشد که خارج از اطلاعات آگاهانه ما بوده و به عبارتی همان ضمیر ناهشیار ما میباشد. ضمیر ناخودآگاه بر روی رفتار و تجربیات درونی ما تاثیر گذار می باشد. این در حالیست که ممکن است خود ما از این تأثیرات آگاه نباشیم ولی آن را با تمام وجود حس کنیم. به عنوان مثال وقتی ما صحنه دلخراشی را میبینیم به خودی خود حالت خاصی در ما پدیدار می شود که این حالت تحت تاثیر ضمیر ناخودآگاه ما نسبت به عاملی که مشاهده کرده ایم می باشد. ضمیر ناخودآگاه به عنوان یک فضای ذخیره سازی تمامی مواردی که در حال حاضر آگاهی شما بر آنها نیست می باشد. به عنوان مثال اگر شخصی شما را اذیت کند ناخودآگاه شما خشم و عصبانیت را در نتیجه آن اجرا خواهد کرد و و این عامل منجر به رفتار خشونت آمیز شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
انرژی های مثبت و منفی متافیزیکی چیستند؟ تبادل کوانتومی اطلاعات

عوامل موثر بر ضمیر ناخودآگاه:

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر ضمیر ناخودآگاه تاثیر گذار باشند. عواملی همچون خاطرات و باورها و افکار و اسرار و غیره… این عوامل جنبه ذهنی داشته و میتوانند تاثیرات دائمی بر روی زمین ناخودآگاه داشته باشند. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است که شما هر چقدر مثبت اندیش و مثبت نگر باشید ضمیر ناخودآگاه شما نیز شما را به سوی عوامل مثبت و آرامش سوق می دهد.

در صورتی که بخواهیم ذهن را به مثابه یک کوه یخ واقع در اقیانوس در نظر بگیریم میتوانیم قسمت خارج شده از کوه را ضمیر خودآگاه و قسمت حداکثری که در زیر آب قرار دارد را ضمیر ناخودآگاه در نظر بگیریم!

ضمیر ناخودآگاه در حقیقت حال شما می باشد که از فرآیندهای ذهنی تشکیل شده است که به صورت خودکار اتفاق می افتند و آگاهی ما تاثیری در بروز این فعالیت ها ندارد. این فرایندهای ذهنی در سطح پایین آگاهی ما قرار دارند که بر رفتار های آگاهانه ما که شامل تفکرات درونی، خاطرات و آرزوها، گرایش ها و خلاقیت های درونی، اطلاعات ذخیره شده قدرتمند و دارای پتانسیل اجرایی، و غیره… می باشند تاثیر گذار می باشد. بدین ترتیب اطلاعات مربوط به ضمیر آگاه ما یا همان اطلاعات آگاهانه ما در ذهن ناهشیار ما قرار گرفته اند که همان نوک کوه یخ می باشد. به عبارتی اطلاعات مهم و اساسی ما در ضمیر ناخودآگاه که در قسمت پایین کوه یخ که در زیر آب قرار دارد جای دارند.

بیشتر بخوانید:
افراد موفق چه خصوصیاتی دارند؟ روشهای موفقیت در زندگی

وظیفه ضمیر ناخودآگاه چیست؟

به توجه به اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف تا این لحظه آن چیزی که مشخص است وظیفه ضمیر ناخودآگاه حفظ بقا و حراست از فرد در حال حاضر است. ذهن ناهشیار سعی بر آن دارد که ما را از خطرات احتمالی در در شرایطی که در حال حاضر داریم حفظ کند و به عبارتی این عامل موجب جلوگیری از تغییرات مثبت و منفی در زندگی ما میشود. به عنوان مثال تصور کنید که شخصی یک خبر ناگواری را میشنود. در این لحظه برای آنکه به شخص به مراحل بحرانی وارد نشود ضمیر ناخودآگاه با آوردن دلایلی همچون “نه این امکان ندارد” و موارد مشابه سعی می کند که شخص را در یک حالت شوک مانند قرار دهد تا بدین ترتیب با دستکاری باورهای ما و فیلتر کردن آن ها مانع از بروز اتفاق های ناگوار برای ما می شود.

بیشتر بخوانید:
سایرن هد کیست؟ آژیر وحشتناک سایرن هد را جدی بگیرید!

روشهای کنترل و تسلط بر ضمیر ناخودآگاه:

همه ما می دانیم که تسلط کامل بر ضمیر ناخودآگاه به نوعی غیر ممکن می باشد ولی این بدین معنی نمی باشد که ضمیر ناخودآگاه را نمی‌توان تحت کنترل گرفت. کنترل ذهن ناهشیار امری امکان پذیر بوده و می توان با روش های خاص آن را کنترل کرد. در زیر چند نمونه از تکنیک های کنترل و تسلط بر ضمیر ناخودآگاه را برایتان می آورم:

  • مثبت اندیشی:
    سعی کنید نسبت به مسایل مثبت اندیش بود و و تفکرات منفی را کنار گذاشته و تفکرات مثبت را جایگزین آن کنید.
  • تغییر باور از منفی به مثبت:
    سعی کنید با عبارات تاکیدی باورهای منفی را با باورهای مثبت جایگزین کنید به عبارتی باورهای منفی را کنار زده و باورهای مثبت را جایگزین آنها کنید. به عنوان مثال عوض آن که بگویید “من نمیتوانم” بگویید “من میتوانم”.
  • استمرار رفتار صحیح و شایسته:
    رفتار صحیح و شایسته مستمر به مرور زمان می‌تواند عوامل مثبت را جایگزین عوامل منفی شما کند. به عبارتی با رفتار صحیح و شایسته شما به انجام اعمال صحیح شرطی خواهد شد و باورتان در راستای اعمال صحیح مجدداً شکل خواهد گرفت.
  • و…

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۱۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار − چهار =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: