خوش آمدید کاربر مهمان - ورود به سایت!
امام خامنه ای

انواع تنفس ها برای مدیتیشن – تنفس های پیشنهادی

انواع تنفس ها برای مدیتیشن – تنفس های پیشنهادی

مقالات
۱ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز با توجه به درخواست عده از کاربران در این مقاله من (علی بیک میرزایی) میخواهم در رابطه با روش های مختلف تنفس در مدیتیشن مطالبی را برایتان ارائه کنم. با علی لند همراه باشید…

تنفس در مدیتیشن چیست؟

تنفس اصلی ترین رکن مدیتیشن میباشد. چرا که با تنفس ما مقدار اکسیژن کافی به معز میرسانیم و با رسیدن اکسیژن کافی به مغز, مغزمان به عبارتی شارژ شده و بهتر و درست تر عمل میکند. اکسیژن اصلی ترین عامل برای زنده ماندن و سالم زیستن نیز میباشد. پس به خاطر داشته باشید که تنفس صحیح میتواند شما را به درجات بالاتر مدیتیشن برساند.

بیشتر بخوانید:
آموزش مدیتیشن صحیح – چگونه مدیتیشن کنیم؟

انواع تنفس:
  • تنفس ساماوریتی – Sama Vritti یا همان تنفس یکسان:

    این نوع تنفس یکی از اصول اصلی تمرینات پرانایاما یا همان کنترل تنفس میباشد. در این نوع تنفس مدت زمان دم و بازدم یکسان بوده و این مدت زمان (زمان دم و زمان بازدم) تا چهار شمارش انجام میشود. تنفس یکسان از طریق بینی انجام میشود (هم دم و هم بازدم). همچنین به منظور آرامتر کردن سیستم عصبی بدنتان, شما میتوانید این شمارش را تا ۶ و یا در درجات بالاتر تا ۸ افزایش دهید!

  • تنفس شکم (شکمی):

    انجام این تمرین بسیار ساده میباشد. یک دست را بر روی سینه و دست دیگرتان را بر روی شکمتان بگذارید. سپس تا میتوانید هوا را از طریق بینی در درون شش های تان وارد کنید. پس از آنکه شش هایتان پر از هوا شد حس میکنید یک کِشش لذتبخشی در شش هایتان ایجاد شده است. سپس هوا را به صورت نرمال از بینی تان خارج کنید. این عمل را ۶ الی ۸ بار در دقیقه انجام دهید.

  • تنفس متناوب یا همان Nadi Shodhana (نادی شودهانا):

    برخی این نوع تنفس را مناسب ترین نوع تنفس برای یوگا میدانند. این نوع تنفس موجب آرامش و ایجاد تعادل در نیم کره های راست و چپ مغز میگردد. انجام این نوع تنفس نیاز به حالت مدیتیشن خاصی ندارد و شما در هر حالت مدیتیشنی که راحت تر هستید میتوانید به انجام این تنفس بپردازید.

    یکی از سوراخ های بینی تان را گرفته و سپس از سوراخ دیگر عمل هوا گیری را انجام دهید و بگذارید به مقدار کافی هوا وارد شش هایتان شود. سپس آن سوراخ بینی تان را رها کرده و اینبار سوراخ دیگر بینیتان را بگیرید و سپس عمل خروج هوا از سوراخ باز بینیتان را انجام دهید. حال همچنان که این سوراخ بینی تان را گرفته اید مجددا عمل دم را انجام داده و سپس سوراخ بینیتان را رها کرده و سوراخ دیگر را بگیرید و عمل بازدم را انجام دهید. این نوع تنفس بهترین گزینه برای آرام شدن در مواقع استرس شدید و شرایط بحرانی میباشد.

بیشتر بخوانید:
آموزش رسیدن به آرامش ذهنی – چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

  • تنفس جمجمه درخشان یا Kapalabhati (کاپالابهاتی):

    در این نوع تنفس, دم به صورت آهسته و عمیق انجام شده و عمل بازدم به صورت سریع و با شدت بیشتری انجام میشود. بازدم این تنفس از پایین شکم به صورت شلاقی انجام میشود. عمل دم و بازدم در این روش از طریق بینی انجام میشود. عمل دم و بازدم در این روش با سرعت ۲ الی ۳ ثانیه انجام میشود.

  • تنفس ترکیبی (پیشنهاد من به شما):

    در این روش تنفس, عمل دم و بازدم به صورت عادی و به این شکل انجام میشود: عمل دم خود را به دو قسمت تقسیم کنید. نصف دم را از دماغ انجام داده و باقی آن را از دهان انجام دهید. و پس از آنکه شش هایتان کامل پر شدند حال بازدم خود را به دو قسمت تصسیم کنید. نصب بازدم را از دماغ بیرون داده و سپس باقی را از دهان بیرون بدهید. مدت زمان این نوع تنفس مهم نیست و بسته به حجم شش هایتان دارد. این عمل تنفسی را سعی کنید در دقیقه بین ۶ تا ۸ بار انجام دهید.

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

راستی پیشنهاد میکنیم برای اطلاع لحظه ای از جدیدترین مقالات, پیشنهادات و به روز رسانی های سایت در کانال تلگرام علی لند (فقط اطلاع رسانی) عضو شوید!

خبر خوب:
علی لند اخیرا بخشی تحت عنوان خاطرات ماورایی کاربران راه اندازی کرده است که در آن کاربران میتوانند خاطرات سایرین را خوانده و بدون عضویت خاطرات خود را نیز ارسال کنند! هر ماه به 5 نفر از کسانی که خاطرات ماورایی خود را ارسال میکنند به قید قرعه “پکیج ابر بمب متافیزیک” را به عنوان هدیه ارسال خواهد شد!

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: !محتوا محافظت شده است

تا ۱۲ آبان ۵۰ درصد تخفیف کلیه دوره های آموزشی آنلاین!

جهت مشاهده لیست دوره های آنلاین کلیک کنید


در راستای پیروی از قوانین حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صورت مشاهده هرگونه محتوایی که به نظرتان برابر با قوانین ایران نمیباشد میتوانید محتوای مورد نظر را از طریق بخش تماس با ما به اطلاع مان برسانید تا نسبت به بررسی و پیگیری های لازم وحتی حذف آن محتوا اقدام کنیم.

دانشنامه متافیزیک علی لند دارای نماد اعتماد دو ستاره از وزارت صنعت و معدن, و نماد ساماندهی از ستاد ساماندهی سایت های داخلی (وابسته به ارشاد) بوده و فعالیت های این سایت برپایه قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشد.