مدیتیشن تی ام چیست؟ همه چیز درباره TM و آموزش

مقالات
۹ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله میخواهم توضیحات کاملی را در رابطه با مدیتیشن تی ام برایتان ارائه کنم که امیدوارم مانند سایر مقالاتم مورد پسندتان واقع شود.

مدیتیشن تی ام چیست؟

تاریخچه مدیتیشن تی ام برمیگردد به سال ۱۹۵۹ که شخصی هندی به نام ماهاراشی ماهش یوگی برای اولین بار در این سال این مدیتیشن را به جهانیان معرفی کرده و شروع به انجام تعالیم مربوط به این مدیتیشن کرد. البته هرچند تاریخی دقیقی در این رابطه در دست نیست ولی طبق شواهد موجود ماهاراشی ماهش در سال ۱۹۵۵ این تعالیم را ابداع کرده بود ولی چهار سال بعد با بردن این تعالیم به آمریکا و به واسطه شرکت گروه موسیقی بیتلز (بیتل ها) در یکی از جلسات این تمرینات, در سال ۱۹۶۷ مدیتیشن تی ام به صورت جهانی به اوج خود رسید. اینها مقدمه ای بودند برای مدیتیشن تی ام. حال بگذارید در رابطه با ابداع کننده این مدیتیشن بشتر بخوانیم…

بیشتر بخوانید:
آموزش صحیح مدیتیشن واقعی | آموزش مراقبه توسط استاد علی بیک میرزایی

ماهاراشی ماهش یوگی که بود؟

ماهارشی یا ماهاریشی ماهش یوگی متولد ایالت مادهیا پرادش هند در سال ۱۹۰۷ میلادی بود. همانطور که گفته شده است منوع موثقی در این باره وجود ندارد و خود او نیز این تاریخ را تایید نمیکند ولی چه کنیم که چاره ای جز استناد به مدارک موجود نیست. او خالق سبک مدیتیشن تی ام Transcendental Meditation یا همان مدیتیشن متعالی است. سال های اولیه این بزرگ مرد پر از اسرار و نقاط پنهان است به طوری که او خودش در این باره گفته بود: “دیرنشین ها قرار نیست درباره خودشان حرف بزنند؛ پیام مهم است نه شخص”. او سه هفته بعد از آگاه سازی پیروان خود از پایان یافتن رسالتش دیگر سکوت اختیار کرد و در نهایت در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید:
پایرو کینزی / پیرو کینزی چیست؟ آیا پیروکینزی حقیقت دارد؟

مدیتیشن تی ام چگونه رواج یافت؟

ماهاراشی در تورهای جهانی ای که بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ در سرتاسر جهان برگزار کرد هزاران نفر را تحت مدیتیشن TM آموزش داد. اوج محبوبیت مدیتیشن تی ام بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی میباشد. به طوری که روش های مدیتیشن تی ام ماهاراشی در آن سالها حتی بین افراد مشهور دنیا مانند ستارگان سینمایی و هنرمندان و … به شدت رواج یافت.

اصول مدیتیشن تی ام چیست؟

اصول اصلی مدیتیشن تی ام یا متعالی نگریستن به درون است! این تکنیک مدیتیشن برای پاسخ به نیازهای معنوی انسان ها طراحی شده اند. این مدیتیشن توجه انسان را به عمق وجود خود میبرد. انسان همواره به دنبال یافتن وجود بی حد و مرز و بی پایان خود بوده است و آن حد متعالی یک انسان میباشد. از این رو انسان با مکاشفه اصل وجود خود میتواند پی به جاودانگی ببرد و این جاودانگی همان استمرار حیات و چرایی و چیستی جهان است!

بیشتر بخوانید:
انرژیِ چی چیست؟ همه چیز درباره نیروی چی

بر اساس نقل قول ها یک بار از ماهاراشی پرسیدند آیا با وجود ایهمه سال ریاضت همچنان ریاضت میکشی؟ جواب داد بله! گفتند چگونه؟ جواب داد: وقتی غذا میخورم فقط میخورم و وقتی میخوابم فقط میخوابم! آیا شما میتوانید به هنگام غذا خوردن فقط بخورید و به غیر از طعم و مزه غذا و لذت بردن از آن به چیز دیگری فکر نکنید؟ آیا شما میتواند به هنگام خواب فقط به خوابتان فکر کنید و ذهنتان را مشغول چیز دیگری نکنید و خوابیدن را فقط بخوابید؟!

طریقه انجام مدیتیشن تی ام:

شاید باورش برایتان سخت باشد که انجام مدیتیشن تی ام چقدر میتواند راحت و ساده باشد! و حقیقت مدیتیشن تی ام را میتوان به عنوان راحت ترین و ساده ترین مدیتیشن موجود در جهان معرفی کرد! روش کار بدین شکل است:

بیشتر بخوانید:
چشم سوم چیست؟ آیا حقیقت دارد؟ همه چیز درباره چشم سوم

ابتدا مکان ساکتی را پیدا کنید و در آنجا به صورت چهار زانو بنشینید. سپس بعد از چند دقیقه مانترای مرتبط با سنتان را انتخاب کرده و بعد مرتبا در ذهنتان تکرارش کنید. در طول انجام این مدیتیشن در صورتی که احساس کردید ذهنتان درحال منحرف شدن به مسایل دیگر است فقط کافی است مانترای متناسب با سنتان را مدام تکرار کنید. همین و بس! این مدیتیشن را به مدت حدودا ۲۰ دقیقه انجام دهید. در صورتی که نمیدانید مانترا چیست باید به شما بگویم مانترا به یک صدا و سیلاب و یا حرف گفته میشود. به امید خدا به زودی آموزش مدیتیشن تی ام را نیز در فروشگاه سایت برایتان قرار خواهم داد. در حال حاضر بهتر است با توجه به سنتان از مانتراهای زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید:
مانترا چیست؟ انواع مانتراها با توجه به سن شما

مانتراها با توجه به سن:

تا سن ۱۱ سال: eng – سنین ۱۲ تا ۱۳ سال: em – سنین ۱۴ تا ۱۵ سال: enga – سنین ۱۶ تا ۱۷ سال ema – سنین ۱۸ تا ۱۹ سال: ieng – سنین ۲۰ تا ۲۱ سال iem – سنین ۲۲ تا ۲۳ سال: ienga – سنین ۲۴ تا ۲۵ سال: iema – سنین ۲۶ تا ۲۹ سال: shirim – سنین ۳۰ تا ۳۴ سال: shiring – سنین ۳۵ تا ۳۹ سال: kirim – سنین ۴۰ تا ۴۴ سال: kiring – سنین ۴۵ تا ۴۹ سال: hirim – سنین ۵۰ تا ۵۵ سال: hiring – سنین ۵۶ تا ۵۹ سال: sham – سنین ۶۰ و ۶۰ به بالا: shama

بیشتر بخوانید:
منطق درمانی – درمان قطعی بیماری های روحی و روانی

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۹ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − سه =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: