آیا همه چیز از قبل تعیین شده است؟ بررسی قضا و قدر از بعد متافیزیک

مقالات
۷ دیدگاه

با سلام بابت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله اقتباسی از کتاب متافیزیک ۶۰ (نوشته خودم) تصمیم دارم در رابطه با مبحث قسمت (قضا و قدر) از بعد متافیزیکی بپردازم. از شما دعوت میکنم با این مقاله همراه باشید…

بیشتر بخوانید:
چگونه متافیزیک را یاد بگیریم؟ یادگیری علوم غریبه

آیا همه چیز از قبل تعیین شده است؟ بررسی “قسمت” از بعد متافیزیک – نظر شما در رابطه با این سوال چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگویم هم بله و هم خیر! اما چگونه؟! به یاد داشته باشید که هدف همیشه از قبل مشخص شده است و این ما هستیم که راه رسیدن به مقصد را انتخاب میکنیم! بدین ترتیب که مثلا شما تصمیم میگیرید که امسال حتما در کنکور از رشته پزشکی قبول شوید! در این حالت شما مقصد را از پیش تعیین کرده اید و حال نوبت به انتخاب مسیر مورد نظرتان میرسد به خود میگویید باید حسابی درس بخوانم. شروع به درس خواندن میکنید اما در میانه راه رفته رفته حوصله تان سر رفته و دیگر با سستی درس میخوانید. زمان کنکور فرا میرسد و شما کنکور را میدهید. وقتی نتایج اعلام میشود با تعجب میبینید که حتی مجاز نیز نشده اید! با خود میگویید: آه من بدشانسم و هرگز قبول نمیشوم! در واقع شما کاملا در اشتباه هستید چرا که هدف از قبل مشخص بوده ولی شما مسیری را که برای رسیدن به هدفتان انتخاب کرده اید اشتباه است!

بیشتر بخوانید:
کالبد اختری چیست؟ حقایق باور نکردنی پرواز روح!

آیا قسمت را باور دارید؟ سوال بسیار ابتدایی و در عین حال بسیار تخصصی و پر محتوایی میباشد که حتی بزرگترین عالمان جهان هستی نیز قادر به پاسخ گویی به این سوال نمیباشند. در این رابطه نظریات گوناگونی اعلام شده اند که کاملا متفاوت از یکدیگرند. من در اینجا با توجه به احترامی که نسبت به نظریه پردازان و روحانیان قائلم نظریه خود را اعلام مینمایم. ابتدا بگذارید با یک مثال آغاز کنم:

صبح شما خسته و کوفته از خواب بیدار میشوید و پس از شستن دست ها و صورتتان لباسهایتان را پوشیده و برای خرید نان از منزل خارج میشوید. در راه دوست خود را میبینید که نان خود را خریده و در حال بازگشت به خانه است با او خوش و بش کرده و در این میان با او شوخی ای میکنید که برای او خوش آیند نبوده و وی نیز در جواب چیزی به شما میگرید که بسیار ناراحت میشوید. همچنان که فکرتان مشغول است نان خود را خریده و به خانه باز میگردید. در خانه مدام به خودتان میگویید که اگر کمی دیرتر رفته بودم و یا دستانم را بیشتر میشستم و یا بیشتر میخوابیدم دوستم را آنجا نمیدیدم و این اعصاب خورد کنی پیش نمیامد. و بعد با خود میگویید اصلا این کار سرنوشت بود و قسمت این بود که این اتفاق بیفتد! در این حالت شما کاملا در اشتباه هستید چراکه هدف در اینجا از قبل مشخص بوده و این شما بودید که مسیر اشتباه را برای رسیدن به هدف انتخاب کرده اید.

بیشتر بخوانید:
سنگ های انرژی بخش و خواص آنها – آیا سنگ ها دارای انرژی هستند؟

در رابطه با جریان بالا باید بگویم این موضوع به هیچ وجه ربطی به قسمت نداشته و شما میتوانستید با کمی کنترل در خود حرفهای محتاطانه ای گفته و آنوقت چنین اتفاقی هرگز رخ نمیداد! در حقیقت در جهان هستی چیزی به نام قسمت وجود ندارد و این خود ما هستیم که میتوانیم با کمی احتیاط و درنگ, کنترل روز و شب و زمان و زندگی و خیلی از چیزهای دیگر را در دستان خود بگیریم.

منبع: فصل اول کتاب متافیزیک ۶۰ (نوشته علی بیک میرزایی)

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۷ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بسیار عالی و باید بگم که دنیا بر قوانین کوانتومی استوار هستند.

    پاسخ
  • […] بیشتر بخوانید: آیا همه چیز از قبل تعیین شده است؟ بررسی قضا و قدر از بعد … […]

    پاسخ
  • شما ازپیش خدا اومدی که میگی گفته سرنوشت هیچکسو از قبل تعیین نکردم
    بعدش عقل میگی داده خوب این عقل نافی قضاوقدر نیست
    عقل انسان هم درچهارچوب همون قضاوقدر بیشترکار نمیکنه
    مثلاهمون مثالی که خودت زدی اون باید حالش بخاطر دوستش گرفته میشد لذا عقلش که یکی از جنود خدا هست طوری عمل کرد که اینطوری بشه
    لبته شرایط جبره ولی واکنش به اون شرایط اختیارماست
    ولی در کل بحث قضاوقدر اقیانوس بزرگیه که در اون غرق میشی
    ولی آیاتی درقرآن هست که قضاوقدر رو تایید میکنه
    زیاد به عقلمان ننازیم کل عقل ما از پنچ حس بیشتر بهره نمیبره و ما خیلی ناقصیم

    پاسخ
    • فکر کنم شما کلا تصمیم دارین از عقلی که خدا بهتون داده استفاده نکنین! 😐 زیر چندتا از پستام کامنت گذاشتین و از کامنتاتون مشخصه دانشتون در چه حدیه و متاسفانه درک کافی از ذهن انسان ندارین.
      در هر حال موفق باشین

      پاسخ
  • سلام عزیز… اولا خواستم از اینکه به علمی وارد شده اید که کمتر کسی در آن موفق می شود تشکر کنم و پیشرفت بیشتر برای شما رو به عرض برسانم…
    ثانیا خواستم بگویم فرض کنید کسی در همین اغتشاشات اخیر کاملا بی گناه و بی خبر در خانه اش آتش بگیرد و بسوزد (خانه اش را آتش زده باشند)
    به نظر بنده بعضی اتفاقات زندگی سرنوشت ما است و خداوند آنها رو مشخص کرده… مثل متولد شدن در یک خانواده… مثل زمان مرگ… مثل کاری که ریز علی خواجوی کرد… مثل نظریه ای که اینشتین و دکتر حسابی دادن… و …
    نظر شما به این قضیه چیست؟

    پاسخ
    • دوست عزیز اینا فقط اتفاق هستن! ما باید برای هر شرایطی آماده باشیم. خدا سرنوشت هیشکی رو از قبل تعیین نکرده! اگه تعیین کرده بود دیگه عقل نمیداد!
      این اغتشاشات حاصل سو استفاده یک سری آشوبگر خود فروخته وابسته, از شرایط موجود بود! ربطی به سرنوشت نداشت!

      پاسخ
    • Avatar
      فرزاد فراهانی
      ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ ۱۵:۳۵

      خدا با اونهمه مهربونیش همچین کاری نمیکنه اون که تو خونه سوخته یا بی احتیاطی کرده یا دیگر همنوعانش بهش ظلم کردند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 4 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: