زمان در متافیزیک – بررسی علمی مبحث زمان در متافیزیک

مقالات
۹ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز در این مقاله تصحیحی, من (علی بیک میرزایی) میخواهم به بررسی مبحث زمان از بعد متافیزیک پرداخته و در این رابطه مطالب مفیدی را برایتان ارائه کنم. این مقاله برگرفته از فصل چهارم کتاب متافیزیک ۶۰ (نوشته خودم) میباشد. با علی لند همراه باشید…

زمان در متافیزیک:

زمان وجه اشتراک بین ابعاد متافیزیک و فیزیک ماده میباشد به طوری که میتوان گفت زمان پل ارتباطی بین فیزیک ماده و متافیزیک میباشد. زمان در متافیزیک به هیچ عنوان مانند زمانی که ما برای خود تعیین کرده ایم نمیباشد بلکه به صورت ترکیبی و متشکل از چند لایه میباشد که در بخش دایره زمانی ( بخش بعد ) به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت. شاید با خود بگویید چرا در این کتاب چنین عنوان شده است که زمان پل ارتباطی بین متافیزیک و فیزیک ماده میباشد؟ پاسخ ساده است: زیرا فقط در زمانی مشخص و با فاصله ای مشخص شما میتوانید متافیزیک را با فیزیک ماده ادغام کنید! اما چگونه؟! برای ادغام متافیزیک با فیزیک ماده ما به چند عامل نیاز داریم. از جمله این عوامل سه بعد جهان هستی, دید باز و دید بسته میباشند. در این میان زمان همانند پلی به ادغام و دیگر عوامل به عنوان چاشنی (شدید و ضعیف) عمل میکنند! درک این موضوع کمی سخت است برای همین مثالی را برای شما میاورم تا به آسانی متوجه این موضوع شوید:

بیشتر بخوانید:
متافیزیک چگونه بر زندگی ما اثرگذار است؟

فرض کنید شما را در دخمه ای مرطوب و تاریک قرار داده اند, به طوری که به زحمت چند متری خود را میبینید. دیوارهایی مرطوب و خوف آور. در این لحظه سه بعد طول, عرض و ارتفاع شما را احاطه کرده اند. تاریکی مکان چاشنی خفیفی از ترس را برای شما ساخته است به طوری که شما سعی در غلبه بر ترس خود دارید. ناگهان یک قطره آب سرد از سقف چکه کرده و بر روی شما میفتد و شما از ترس جیغ وحشتناکی میکشید! در این حالت قطره آبی که بر روی شما می افتد چاشنی خفیف ترس از تاریکی را به چاشنی شدید ترس و بلاخره جیغ تبدیل کرده است. شما در اینجا میبینید که چند ادغام وجود داشته است بی آنکه از آن اطلاع داشته باشید! در اینجا دو چاشنی خفیف و شدید باهم ادغام شده اند, دو حالت ترس از تاریکی و ترس ناگهانی بر اثر برخورد قطره آب با شما, باهم ادغام شده اند, جو سه بعدی حاکم و تاریکی و چاشنی های شدید و خفیف باهم ادغام شده اند و…

بیشتر بخوانید:
آیا چشم سوم حقیقت دارد؟ همه چیز درباره چشم سوم

حال شاید با خود بگویید که این موضوع چه ربطی به زمان و اینکه زمان پل ارتباطی فیزیک ماده و متافیزیک است دارد؟ پاسخ کمی پیچیده است اما با خواندن بخش بعد درک شما از این موضوع به مراتب بیشتر خواهد بود. در اینجا مدت زمانی که باعث این ادغام بوده همان پل ارتباطی میباشد. اما چگونه؟ خوب دقت کنید: شما مدت زمانی را در اتاقی تاریک و مرطوب بوده اید. تاریکی و رطوبت هوا و سردی اتاق باعث شده است که شما در ذهن خود چاشنی خفیفی از ترس را بسازید (ذهن شما مهمترین عنصر متافیزیک میباشد (بخش اول)). وقتی قطره آب با شما برخورد میکند مدت زمانی طول میکشد که سیستم عصبی شما برخورد را به مغز برساند, در طول این مدت بسیار بسیار کوتاه با توجه به جنبه دایره زمانی ذهن شما حالتی طولانی و خوفناک را تداعی کرده و باعث ترس و وحشت شدید شما شده و بلاخره نتیجه مشخص است: جیغ بنفش!

موفق و پیروز باشید…

منبع: فصل ۴ کتاب متافیزیک ۶۰ (نوشته علی بیک میرزایی)

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۹ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − 7 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: