رابطه منطق با متافیزیک

مقالات
۴ دیدگاه

رابطه منطق با متافیزیک : بدون شک در طبیعت منطقی وجود دارد. این امر ( منطق ) همیشه و همواره در همه جا و در هر موردی صدق میکند. واژه منطقی نیز همواره از عوامل مقبول توسط ذهن منشا گرفته است. بی شک آنجا که منطق نباشد ریتم صحیحی نیز وجود نخواهد داشت و در صورت عدم وجود ریتمی خاص پایداری نیز وجود نخواهد داشت و این ناپایداری میتواند منجربه فروپاشی یک نظام به ظاهر واحد گردد. پس با این تعریق همه ما میدانیم که حهان هستی بر پایه منطقی خاص بنا نهاده شده است و در این بخش میخواهید به بررسی رابطه بین منطق و متافیزیک بپردازیم. چراکه همچنان که گفته شد هر ساختار منظمی نیازمند منطقی خاص بوده و این امر نیز دقیقا در رابطه با متافیزیک نیز صدق میکند. در حقیقت یکی از پایه های اساسی علم متافیزیک همان منطق است. با این منطق است که ما میتوانیم متافیزیک را درک کرده و حتی به بررسی و تحلیل آن بپردازیم. متافیزیک نیز همانند تمامی عوامل از منطق خاصی پیروی میکند که ما میتوانیم با ایجاد نوعی ارتباط بین منطق فیزیکی و منطق متافیزیکی رابطه ای منسجم بین این دو عامل (فیزیک ماده و متافیزیک) ایجاد کنیم که بدین سان میتوانیم به بسیاری از جنبه های این علم پی ببریم. منطقی که متافیزیک همواره با خود داراست این است که آنچه که در ذهن تصور میشود بخشی از متافیزیک بوده و میتواند تحقق یابد و بدین ترتیب است که ما در صورت داشتن ذهنیتی منطقی میتوانیم ارتباطی دارای منطقی خاص را مابین فیزیک ماده و متافیزیک ایجاد نماییم. ابتدا مثالی را میاوریم تا بعد در این رابطه بشتر بحث گردد.

حتما بخوانید:
متافیزیک چگونه بر زندگی ما اثرگذار است؟

شما همواره به هنگام بررسی متافیزیک میبایستی حتما ابتدا به بررسی مسائلی منطقی بپردازید. بدین سان که شما میبایستی در رابطه با موضوعی منطقی و قابل قبول نظر داده و سپس آن را با متافیزیک و نظریات متافیزیکی تطبیق دهید. به عنوان مثال شما نمیتوانید در ذهن خود بیاورید که انسان با یک اشاره دست خود را از مچ جدا کرده و بعد آن را در هوا به گردش در بیاورد و این دست با دیگران سخن گفته و با آنان به صحبت بنشیند!!!! دیدید که این طرز فکر نه تنها منطقی نبوده بلکه بسیار مضحک نیز میباشد! اما حال در نظر خود فرض کنید که شما دختری را دوست ارید و میخواهید به او پیشنهاد دوستی دهید. ابتدا در ذهن خود تمامی فرآیندها را بررسی کرده و سپس به نتیجه ای منطقی خواهید رسید که فلان کار را انجام دهم نه به آن دختر بر خواهد خورد و نه خودم را کوچک کرده ام! سپس این نظر را مدام در ذهن خود تکرار میکنید ( به خاطر داشته باشید که این نظر در این مثال منطقی است ) حال با توجه به قانون جاذبه متافیزیک طبیعت این انرژی را (انرژی ذهنی شما را) رها کرده و فرد مورد نظر را به طرف شما کشانده و شما در این هنگان با به کارگیری نظر منطقی ای که در ذهن خود ساخته اید به راحتی با دختر مورد نظر ارتباط برقرار کرده و با او دوست میشوید. به همین راحتی! منطقی که متافیزیک را شکل میدهد بر اساس دو عامل شکل میگیرد: ۱: منطق ذهنی ۲: منطق متافیزیک. در حقیقت متطق متافیزیک خود از منطق ذهنی شکل میگیرد. به خاطر داشته باشید که متافیزیک بخش بزرگی از ذهن خود شماست. این به خود شما بستگی دارد که چه تعریفی از آن داشته باشید و این تعریف میتواند درست و یا حتی غلط نیز باشد.

موفق و پیروز باشید…

منبع: فصل هیجدهم کتاب متافیزیک ۶۰ (نوشته علی بیک میرزایی)

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • استاد فک کنم این روش منطقی که بالا گقتید با مبحث ا..ا.م.گ ربط داره‌درسته

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر .
    یه سوال دارم .
    مگه شما نگفتید که تو طبیعت انرژی ای وجود نداره و …
    چرا اینجا گفتید که طبیعت انرژی آزاد میکنه ؟
    بیشتر توضیح میدید ؟

    پاسخ
    • سلام.
      اگه دقت کنید نوشتیم طبیعت “این انرژی را” یعنی انرژی ذهنیتونو. داخل یه پارانتز انرژی ذهنی رو اضافه کردیم که بقیه هم مثل شما اشتباه متوجه نشن.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده + 5 =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: