ریشه خرافات چیست؟ حقایق شگفت انگیز در رابطه با خرافات

مقالات
۱۲ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی دانشنامه متافیزیک علی لند. امروز در این مقاله من (علی بیک میرزایی) میخواهم در رابطه با خرافات و ریشه خرافات در میان مردم به شما بگویم. امیدوارم این مقاله نیز مورد پسندتان واقع گردد. از شما دعوت میکنم این مقاله را نیز همچون مقالات قبلی دنبال کنید…

خرافات چیست؟

در کل خرافات هر چیزی است که پایه و اساس علمی نداشته باشد, وجودش اثبات نشده باشد و در عین حال توسط عده ای مورد قبول و باور قرار بگیرد به طوری که آن شخص به این باور خود ایمان و اعتقاد داشته باشد!

بیشتر بخوانید:
خرافاتی کیست؟ تاثیر خرافات بر زندگی انسان

ریشه خرافات:

ریشه خرافات برمیگردد به هزاران سال پیش که نه علم آنچنانی ای وجود داشت و نه سواد کافی میان افراد! ما همواره پدیده ها و اتفاقات زیادی را در زندگی خود شاهد هستیم. این پدیده ها و اتفاقات میتوانند مشاهده خسوف و کسوف, زمین لرزه, آتشفشان و… باشند! متاسفانه علم در زمان های گذشته (هزاران سال پیش) جایگاه آنچنانی در بین انسان ها نداشته و انسانها همواره از دلیل و علت وقوع وقایع عاجز بودند! از این رو برای باورپذیر کردن و متقاعد کردن خود, به دنبال وقوع هر اتفاقی یک دلیل من درآوردی بسته به سطح درک خود از وقایع میساختند! در زیر نمونه هایی از خرافاتی که در گذشته مردم به آنها ایمان داشتند را آورده ام:

  • زمین بر روی شاخ یک گاو غول پیکر قرار گرفته است و هنگامی که این گاو خشمگین میشود شاخ خود را تکان داده و زمین لرزه (زلزله) ایجاد میشود!
  • دلیل شب روز و شب این است که خدای آسمان به هنگام خواب نور خورشید اذیتش میکند و خورشید را خاموش میکند و برای وجود کمی روشنایی ماه را به جایش روشن میکند!
  • انتهای دریاها به یک آبشار عظیم ختم میشود!
  • زیر درخت گردو نخوابید! جن شما را خواهد کشت!
  • گربه سیاه جن است! (این یکی دیگه واقعا مزخرفه 👿 )
  • و…

علت پذیرفتن خرافات توسط افراد:

حال در این میان یک سوال اساسی وجود دارد که شاید تابحال به ذهن هیچکدام از شما خطور نکرده باشد! “علت پذیرفتن خرافات توسط افراد چیست؟

بیشتر بخوانید:
ایرادات و خرافات مضحک وارده بر متافیزیک

در جواب به این سوال باید بگویم در جهان اگر دقت کرده باشید افراد خرافاتی افرادی بسیار کند ذهن و نادان و ساده لوح هستند! این افراد از آنجا که توانایی و شعور کافی برای درک حقایق و یا حتی فکر کردن به علت چیزی را ندارند, و از طرفی میخواهند دلیل چیزی را بدانند و از طرفی قادر به فهمیدن علت نیستند به ناچار برای متقاعد کردن خود, در ذهنشان دلایلی را بسته به میزان فهم و شعورشان برای آن اتفاق ارائه میکنند! این دلایل حتی در حد نظریه هم نیستند و جالب اینجاست که این جماعت بر روی دلیل ساخته تخیلاتشان پافشاری هم میکنند که حکما این دلیل درست است! هرکس قبول نکند خر است! 😕

متاسفانه ما در مبحث متافیزیک نیز شاهد ارائه دلایل و تفسیرات و توجیهات مزحکی (بهتر است بگویم مزخرفات) از طرف افرادی هستیم که حتی ادعا میکنند استاد متافیزیک هستند! این افراد از آنجا که بسیار نادان هستند و توانایی فکر کردن و کشف حقایق و خَلق نظریات را ندارند به ناچار بر کتاب ها و نوشته هایی استناد میکنند که عملا نه اثبات شده اند و نه مورد قبول عقل هستند و صرفا مورد قبول عده ای خرافاتی و شل مغز میباشند! جالب اینجاست که این نوشته ها به مرور دست به دست پیچیده و شاخ و برگ های مزخرف تری هم به خود گرفته اند! برای مثال در این رابطه میتوان به “کالبد اختری” اشاره کرد که عملا مزخرفاتی معاصر بوده و ساخته و پرداخته توهمات افراد در کمتر از ۱۰۰ سال پیش است!

در رابطه با مثال کالبد اختری باید به شما بگویم اینجانب (علی بیک میرزایی) با اساتید بسیاری که ادعای متافیزیک دان بودن دارند بحث های بسیاری داشته ام اما چه کنیم که “مرغ یک پا دارد!”

بیشتر بخوانید:
کالبد اختری چیست؟ بررسی صحت و سقم کالبد اختری

سخن پایانی:

متاسفانه خرافات در میان افراد نهادینه شده است! خرافات تا جایی نهادینه شده است که اشخاص صاحب نام نیز به بسیاری از خرافات اعتقاد راسخ دارند! راستش دیگر خودم نیز نمیدانم چه بگویم! خرافات به حدی نهادینه شده است که بخشی از زندگی روزمره افراد شده است! درست است که یکی از اصلی ترین اهداف من از بین بردن و قطع کردن ریشه خرافات در میان افراد است ولی باید بگویم متاسفانه این خرافاتی که من میبینم حالا حالاها از بین برو نیست! من یک سوال از افراد خرافاتی در رابطه با خرافاتی که بهش اعتقاد دارند دارم: “اگر چرندیاتی که آن را باور داری حقیقت است, چرا مجالی برای انتقاد و تفحص نمیدهی؟” قضاوت با شما…

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 − شش =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: