یوگا نیدرا چیست و چه فوایدی برای شخص دارد؟

مقالات
۲ دیدگاه

با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی دانشنامه متافیزیک علی لند امروز من (علی بیک میرزایی) در این مقاله می خواهم به شما همراهان همیشگی علی لند در رابطه با یوگا نیدرا مطالب مفید را ارائه کنم که امیدوارم مورد پسند تان واقع شود. در پایان از شما می خواهم در صورت لزوم نظر خود را در بخش کامنت های مربوط به این مقاله مطرح کنید. با علی لند همراه باشید…

بیشتر بخوانید:
یوگا چیست؟ نکات مهم و اساسی در رابطه با یوگا

یوگا نیدرا چیست؟

یوگا نیدرا در حقیقت تمرینی ست بسیار متحول کننده که می تواند در شخص تغییرات عمیقی را ایجاد کند و موجب سیر تحول و تکامل ذهنی شخص شود. عمده مورد استفاده از یوگا نیدرا جهت غلبه بر ترس و استرس و اضطراب و موارد درمانی می باشد که البته لازم به ذکر است که این تنها مورد به کارگیری یوگا نیدرا نمی باشد. یوگا نیدرا به نوعی تغییر و تحول در در نگرش و آگاهی شخص نسبت به جهان می باشد. این سبک از یوگا به نوعی به شخص می آموزد که چگونه خود را رها کرده و در جهان ذهن خود آزادانه به گشت و گذار بپردازد و ورق زدن رخدادها و اتفاق های ناخوشایند گذشته و رهاسازی آنها خودآگاه شخص را بیدار کرده و و تجلی بیداری و آگاهی برای شخص می باشد.

بیشتر بخوانید:
با نیروی چی چه کارهایی میتوان انجام داد؟ کاربردهای نیروی چی

کاربردهای یوگا نیدرا:

از جمله کاربردهای یوگا نیدرا می‌توان به موارد پیش رو اشاره کرد که برخی از کاربردهای رایج آن می باشند: یکی از اصلی ترین کاربردهای یوگا نیدرا به کارگیری آن در جهت غلبه بر ترس و استرس می باشد. مورد بعدی کاهش و از بین بردن وسواس های ذهنی شخص و بهبود آن می باشد. همچنین یوگانیدرا کاربرد درمانی در ارتباط با بیماریهای دگرگون کننده ناشی از ذهن و روح و روان و اعصاب نیز دارد. به عبارتی از طریق یوگانیدرا حتی می توان سردردهای میگرنی ناشی از حملات روحی و روانی و ذهنی و عصبی را به راحتی درمان کرد. از آن در حقیقت می توان به عنوان تمرینی جهت آزادسازی انرژی های مسدود شده ناشی از مرور رخدادهای ناگوار و سخت گذشته یاد کرد.

بیشتر بخوانید:
یوگا بهتر است یا پیاده روی؟ بخوانید و آگاه شوید!

عملکرد یوگا نیدرا چگونه است؟

یوگا نیدرا در حقیقت ما را با حقایق اطرافمان مواجه کرده و ما را وادار به پذیرش واقعیت موجود درباره مان کرده و به ما کمک می کند حقیقت را هرچقدر هم که تلخ و ناخوشایند باشد بشناسیم و آن را بپذیریم و پس از آگاهی از حقیقت اصطلاح تلخ و ناخوشایند و پذیرش آن، آن را رها ساخته و بدین ترتیب به آرامش مطلق روحی برسیم و سپس حقیقت وجودمان را برای مان آشکار ساخته و ما را در جهت بهتر شدن سوق می‌دهد. به عبارتی یوگا نیدرا با زنده ساختن حقایق تلخ و القاء پذیرش آن و رها ساختنش انرژیهای گیر افتاده ای که موجب سرکوب شخص شده است را در جهت بکارگیری در اهداف بهتر و موثرتر و خلاقانه تر صرف میکند. به عبارتی یوگا نیدرا به ما می آموزد حقایق تلخ را آن گونه که هستند ببینیم و بپذیریم و سپس از آن بگذریم.

بیشتر بخوانید:
شمنیسم چیست و تا چه حد حقیقت دارد؟

ملزومات یوگا نیدرا چیست؟

شاید وقتی عنوان یوگا نیدرا در میان می آید با خود فکر کنید که انجام آن نیازمند تمرکز بالایی می باشد. اما در واقع باید بگویم اصلاً چنین نبوده و انجام یوگا نیدرا مستلزم تمرکز بالا نیست. چراکه برای انجام آن تنها مرور و پیگیری چرخش آگاهی کافی است. به عبارتی ذهن خود را از یک برهه به برهه ای دیگر حرکت داده و از هر تجربه‌ای که با آن مواجه میشوید آگاه باشید. در صورتی که شما بخواهید در انجام یوگانیدرا تمرکز کنید از جریان طبیعی ذهن ممانعت کرده‌اید و ذهنتان را هرچه بیشتر در خود فرو برده اید.

بیشتر بخوانید:
سابلیمینال مسیج چیست؟ انواع سابلیمینال مسیج

یوگا نیدرا چگونه انجام میشود؟

اساس اصلی یوگانیدرا انواع مختلف تجسم مانند طرح های داستانی, ترس ها و استرس ها, شفابخشی, دگرگونی مشکلات و غیره می باشد که می بایست پذیرفته و رها شوند. ما با بهره گیری از قدرت تخیل مان جهت خلق داستان ها و تصاویر و غیره در حقیقت میان خود و خلاقیت مان یک رابطه مستقیم و دوطرفه ایجاد می کنیم. اجرای فرایند تجسم و تصویرسازی در یوگا نیدرا باعث می شود وقتی که ذهنمان آزادانه در حال گردش است موارد آزاردهنده مربوط به گذشته را به خاطر می آوریم و سپس آن را رها می‌کنیم. تجسم نقشهای حاصل از پرداختن به تجربه‌های گذشته و آزاد کردن آنها موجب رهایی از برخی از ریشه‌های احساسی و روانشناختی بیماریهای مربوطه شده و ما را آماده استقبال از تجربه های نو میکند. یوگا نیدرا در حقیقت نوعی خواب یوگایی می‌باشد که لازم به ذکر است که این اصل مهم را بدانید که خواب یوگایی ارزشش چهار برابر خواب عادی می باشد. به عبارتی یک ساعت خواب یوگایی برابر با چهار ساعت خواب عادی می باشد. یوگانیدرا عموما به حالت خواب انجام میشود.

بیشتر بخوانید:
اعداد تکرار شونده میخواهند به ما چه بگویند؟

افزون بر موارد ذکر شده یوگا نیدرا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و شخص را در برابر بیماری های مختلف مقاوم ساخته و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند. همچنین یوگانیدرا موجب شادابی و جوانسازی پوست و همچنین بهبود فرایند احیا و بازسازی سلول ها و غیره میشود. در کل باید بگویم یوگا نیدرا برای افراد در تمامی سنین بسیار مفید و موثر بوده و یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت حفظ سلامتی روحی و روانی و جسمی می باشد.

بیشتر بخوانید:
پاکسازی و فعال سازی چاکراها – چگونگی پاکسازی چاکراها

موفق و پیروز باشید…

توجه: کلیه مطالب این سایت اختصاصی میباشد. هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع و لینک به سایت شرعا, عرفا و قانونا ممنوع بوده و عملی خلاف انسانیت میباشد و به صورت جدی پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − یک =

تازه ترین مطالب:

ویکی لند:

مطالب پیشنهادی: